Cultuur

Vroeger was alles beter… op deze nogal vrouwonvriendelijke reclames na dan

Die goeie ouwe tijd. De tijd waarin mannen nog mannen waren en vrouwen… ja, die waren er volgens deze Amerikaanse reclamemakers toch vooral om de mannen zoveel mogelijk van dienst te zijn.

 

Wie deze advertenties ziet kan zich bijna niet meer voorstellen dat er vroeger zo gedacht werd en dat er zelfs zo reclame werd gemaakt. Toch was dat wel degelijk het geval. Zelfs de grote, gerenomeerde merken maakten zich er schuldig aan. Kijk maar naar deze twijfelachtige ‘pareltjes’ uit vervlogen tijden. Waarschijnlijk zouden de fabrikanten ze nu liever vergeten…

 


Heinz, 1950 – De tekst begint met: ‘de meeste mannen zijn tegenwoordig gestopt met hun vrouwen te slaan…’

 

 


Van Heusen, 1951 – Maak haar duidelijk dat het een mannenwereld is

 

 


Chase & Sanborn, 1952 – Huiselijk geweld is blijkbaar prima als het om koffie gaat
 

 


Schlitz, 1952 – Geeft niets schat, je hebt het tenminste bier niet aan laten branden
 

 


Alcoa, 1953 – Deze aluminium schroefdop kun je zelfs zonder echtgenoot openen

 


Pitney-Bowes, 1953 – Zelfs door een vrouw zonder ‘technische vaardigheden’ te bedienen
 

 


Unilever, 1955 – En wie doet altijd de afwas? Juist….
 

 


Budweiser, 1956 – Alles om je man gelukkig te maken

 

 


Drummond, 1959 – Met vrouwen op sleeptouw

 

 


Kenwood, 1961 – Koken. Daar zijn vrouwen blijkbaar voor!
 

 


Acme, 1963 – Het belangrijkste van koffie is dat je man er blij van wordt

 

 

 


Volkswagen, 1964 – Vrouwen zijn zachtaardig, maar ze raken nog wel eens wat
 

 


Dormeyer, 1966 – Vrouwen die je een nieuw keukenapparaat willen: gewoon even huilen!

 

 


Brown & Williamson, 1967 – De beste vrouwen zijn slank en rijk
 

 


American Airlines, 1968 – Stewardessen zijn meer dan alleen mooi

 

 


Proctor & Gamble – En wie gaat de maan straks schoonmaken?
 

 


Whitehall Labs, 1969 – Goed tegen huisvrouwen hoofdpijn
 

 


Muriel, 1969 – Korte cursus vrouwen versieren: blaas gewoon rook in haar gezicht

 

 


Jell-O, 1969 – Vrouwen snappen al die moeilijke kantoorfuncties toch niet
 

 


General Mills, 1970 – Net genoeg calorieën binnenkrijgen om toch genoeg energie voor het huishouden te hebben

 

 

Bewaren

Tags

Fiftymore.nl. Hard op weg om Nederlands leukste online-magazine voor 50-plussers te worden!

Inspirerende artikelen, relevante informatie en entertainment wisselen elkaar af. Soms om je te informeren over zaken die voor je van belang zijn, soms om je simpelweg te laten zien hoeveel moois er nog te ontdekken valt. Veel leesplezier!