Die goeie ouwe tijd. De tijd waarin mannen nog mannen waren en vrouwen… ja, die waren er volgens deze Amerikaanse reclamemakers toch vooral om de mannen zoveel mogelijk van dienst te zijn.
Wie deze advertenties ziet kan zich bijna niet meer voorstellen dat er vroeger zo gedacht werd en dat er zelfs zo reclame werd gemaakt. Toch was dat wel degelijk het geval. Zelfs de grote, gerenomeerde merken maakten zich er schuldig aan. Kijk maar naar deze twijfelachtige ‘pareltjes’ uit vervlogen tijden. Waarschijnlijk zouden de fabrikanten ze nu liever vergeten…
Heinz, 1950 – De tekst begint met: ‘de meeste mannen zijn tegenwoordig gestopt met hun vrouwen te slaan…’
Van Heusen, 1951 – Maak haar duidelijk dat het een mannenwereld is
Chase & Sanborn, 1952 – Huiselijk geweld is blijkbaar prima als het om koffie gaat
Schlitz, 1952 – Geeft niets schat, je hebt het tenminste bier niet aan laten branden
Alcoa, 1953 – Deze aluminium schroefdop kun je zelfs zonder echtgenoot openen
Pitney-Bowes, 1953 – Zelfs door een vrouw zonder ‘technische vaardigheden’ te bedienen
Unilever, 1955 – En wie doet altijd de afwas? Juist….
Budweiser, 1956 – Alles om je man gelukkig te maken
Drummond, 1959 – Met vrouwen op sleeptouw
Kenwood, 1961 – Koken. Daar zijn vrouwen blijkbaar voor!
Acme, 1963 – Het belangrijkste van koffie is dat je man er blij van wordt
Volkswagen, 1964 – Vrouwen zijn zachtaardig, maar ze raken nog wel eens wat
Dormeyer, 1966 – Vrouwen die je een nieuw keukenapparaat willen: gewoon even huilen!
Brown & Williamson, 1967 – De beste vrouwen zijn slank en rijk
American Airlines, 1968 – Stewardessen zijn meer dan alleen mooi
Proctor & Gamble – En wie gaat de maan straks schoonmaken?
Whitehall Labs, 1969 – Goed tegen huisvrouwen hoofdpijn
Muriel, 1969 – Korte cursus vrouwen versieren: blaas gewoon rook in haar gezicht
Jell-O, 1969 – Vrouwen snappen al die moeilijke kantoorfuncties toch niet
General Mills, 1970 – Net genoeg calorieën binnenkrijgen om toch genoeg energie voor het huishouden te hebben