De premie van een autoverzekering hangt van een aantal zaken af. Het aantal kilometers dat je gaat rijden, de waarde van de auto en de natuurlijk de voorwaarden van de verzekering. Hoe uitgebreider de dekking hoe hoger de premie. Maar ook de leeftijd van de bestuurder speelt een grote rol.
Maar er zijn ook andere redenen om oudere bestuurders te weigeren. Te weinig schadevrije jaren bijvoorbeeld. Zo vraagt FBTO minimaal 5 schadevrije jaren van een 70-plusser om in aanmerking te komen voor een verzekering. Maar ook andere verzekeraars hebben elk hun eigen richtlijnen. Ook loopt de maximale leeftijd per verzekeraar flink uiteen. Van 65 tot in sommige gevallen 79 jaar. Dat verschilt heel erg per verzekeraar.
Overigens geldt die maximum leeftijd voor het afsluiten van een nieuwe verzekering. Ben je al verzekerd maar ga je over hun leeftijdsgrens heen dan is er niets aan de hand. Dan blijf je gewoon verzekerd.
Het is wel zo dat het weigeren van senioren vanwege hun leeftijd lijkt te verminderen. Waar een aantal jaren geleden nog ruim de helft van de verzekeraars een leeftijdsgrens hanteerde neemt dat steeds verder af. Meer en meer verzekeraars laten de maximumleeftijd los. Dat is een mooie ontwikkeling dus, maar het is dus wel verstandig om goed rond te kijken bij het afsluiten van een nieuwe autoverzekering.
Let op: de verschillen kunnen enorm zijn, maar als je goed zoekt de besparingen dus ook.
Premietoeslag voor senioren verdubbelt soms de premie
Een verzekeraar die wel mensen boven een bepaalde leeftijd wil verzekeren rekent daar vaak dan wel weer een extra toeslag voor. Dat kan in het geval van een 85-plusser wel bijna tot 100% oplopen.
Gelukkig zijn er ook verzekeraars die geen maximum leeftijd of premietoeslagen rekenen voor ouderen. In dit artikel lees je er alles over.