Op het hoogtepunt van Playboy in 1972 verkocht het mannenblad meer dan 7 miljoen exemplaren per maand. Natuurlijk kochten mannen het blad vooral voor de interviews en waren ze in heel veel dingen geïnteresseerd. Het ging de lezers echt niet alleen in de dames uit het blad. Tenminste… dat vond Playboy-baas Hugh Hefner.
Om te laten zien dat het blad ook voor adverteerders aantrekkelijk was heeft Playboy 15 jaar lang een advertentiecampagne gevoerd om te laten zien wat de Playboy-lezer allemaal nog meer bezig hield. Dat resulteerde in de jaren ’60 en ’70 in een reeks advertenties die nu zo fout zijn dat ze weer heerlijk zijn om naar te kijken.
De idee achter de advertenties is al die tijd nagenoeg ongewijzigd gebleven. Een grote foto van een macho kerel die iets heel mannelijks doet en daarbij bewonderd wordt door twee vrouwen. En daaronder de tekst waarin staat wat hem zo’n goede consument maakt voor de potentiële adverteerders.
De foto’s zijn prachtige kijkjes in een tijdperk waarin (volgens Playboy) mannen nog geacht werden echte mannen te zijn en vrouwen bestonden om deze mannen te adoreren. Dat is tegenwoordig gelukkig heel anders, maar wel mooi om te zien hoeveel er in ons leven veranderd de afgelopen 50 jaar. Let ook even op de typische kleding en de inrichting uit die jaren.
1966
1966
1970
1970
1970
1970
1970
1970
1971
1971
1972
1972
1972
1973
1974
1974
1974
1974
1974
1974
Foto’s: Flashbak