Auto's Geldzaken

Deze SUV’s zijn het lichtst en daarmee het voordeligst

SUV’s en cross-overs zijn zeer populair onder 50-plussers. De hoge instap zorgt voor veel comfort en het stoere uiterlijk spreekt aan. Een SUV is daarmee een verstandige keus. Om de kosten van het rijden in een SUV ook binnen de perken te houden is het goed om ook naar het gewicht van de auto te kijken. Daar zit ongemerkt best veel verschil in, maar dat blijft niet onopgemerkt bij het betalen van de wegenbelasting… Op basis van het wagengewicht wordt immers het wegenbelastingtarief bepaald. In de zoektocht naar een compacte SUV is wagengewicht dus  zeker niet onbelangrijk.

 

Hoe zwaarder, hoe duurder

Hoe zwaarder een auto, hoe hoger het kwartaalbedrag. Autorai vond het hoog tijd dus om te kijken welke modellen in B- en C-segment nu echt uitblinken met een laag gewicht.

 

C-segment SUV’s (leeggewicht*) – Van licht naar zwaar


Suzuki S-Cross – 1.065 tot 1.210 kilogram

Seat Ateca – 1.180 tot 1.489 kilogram

Peugeot 3008 – 1.225 tot 1.440 kilogram

Mitsubishi ASX – 1.235 tot 1.295 kilogram

Nissan Qashqai – 1.250 tot 1.435 kilogram

Renault Kadjar – 1.281 tot 1.511 kilogram

Mazda CX-5 – 1.290 tot 1.470 kilogram

Toyota C-HR – 1.295 tot 1.395 kilogram

SsangYong XLV – 1.315 tot 1.535 kilogram

Mini Countryman – 1.340 tot 1.510 kilogram

Hyundai Tucson – 1.354 tot 1.590 kilogram

Kia Sportage – 1.354 tot 1.590 kilogram

Subaru XV – 1.360 tot 1.395 kilogram

Volkswagen Tiguan – 1.390 tot 1.695 kilogram

Kia Niro Hybrid – 1.400 kilogram

Audi Q3 – 1.460 tot 1.700 kilogram

Ford Kuga – 1.479 tot 1.505 kilogram


Winnaar C-segment: Suzuki S-Cross

Je ziet, de Suzuki S-Cross heeft in dit vergelijk het laagste gewicht. Ook de Seat Ateca en Peugeot 3008 scoren goed. Het zwaarst zijn de Kia Niro Hybrid (komt door het accupakket), de Mitsubishi Outlander en Audi Q3. De berekening van het tarief voor hybride auto’s als de Niro gaat vanaf 2017 gewoon over het volledige gewicht van het voertuig inclusief accu. Geen 125 kilogram korting dus op het totaalgewicht. Alleen eigenaren van plug-in hybride auto’s profiteren tot en met 2020 nog van het halftarief op de wegenbelasting. Voor de Kia Niro en Toyota C-HR Hybrid vervalt dus het voordeel, voor de Mitsubishi Outlander PHEV niet.

 

B-segment SUV’s (leeggewicht*) – Van licht naar zwaar


Citroën C4 Cactus – 940 tot 1.060 kilogram

Peugeot 2008 – 1.030 tot 1.135 kilogram

Suzuki Vitara – 1.050 tot 1.300 kilogram

Renault Captur – 1.080 tot 1.165 kilogram

Nissan Juke – 1.109 tot 1.369 kilogram

Mazda CX3 – 1.130 tot 1.240 kilogram

Dacia Duster – 1.176 tot 1.295 kilogram

Ford EcoSport – 1.237 tot 1.272 kilogram

Honda HR-V – 1.241 tot 1.404 kilogram

SsangYong Tivoli – 1.270 tot 1.490 kilogram

Fiat 500X – 1.275 tot 1.295 kilogram

Jeep Renegade – 1.295 tot 1.405 kilogram

Audi Q2 – 1.340 tot 1.385 kilogram

Opel Mokka X – 1.345 tot 1.404 kilogram

*Afhankelijk van de uitvoering kan het totaalgewicht van de auto hoger uitvallen. Gegevens leeggewichten verstrekt door Nederlandse importeurs.


Winnaar B-segment: Citroën C4 Cactus

In het B-segment krijgt de Citroën C4 Cactus de gouden medaille. Met een leeggewicht van 940 kilogram (basisversie) is deze Fransman bijzonder licht. Ook de Peugeot 2008 scoort goed. De Suzuki Vitara eindigt op de derde positie.

 

Wegenbelastingtarieven

Weten hoeveel wegenbelasting je moet betalen? We hebben alle MRB-bedragen op een rij gezet per gewichtscategorie. Kijk naar het gewicht van de auto en kies de gewichtscategorie waarin dit gewicht valt. De Belastingdienst heeft eveneens een handige tool om de wegenbelasting te berekenen. Handig weetje: het gewicht van het motorrijtuig staat op het kentekenbewijs onder de rubriek ‘Massa ledig voertuig’. Als op de kentekencard de rubriek ‘Massa rijklaar’ ingevuld is, trek daarvan dan 100 kilogram af om de gewichtsklasse te bepalen.

 


Kwartaaltarieven wegenbelasting personenauto BENZINE (Noord-Holland*)

  • 851 tot 950 kilogram: 72 euro
  • 951 tot 1.050 kilogram: 96 euro
  • 1.051 tot 1.150 kilogram: 115 euro
  • 1.151 tot 1.250 kilogram: 136 euro
  • 1.251 tot 1.350 kilogram: 157 euro
  • 1.351 tot 1.450 kilogram: 178 euro
  • 1.451 tot 1.550 kilogram: 200 euro
  • 1.551 tot 1.650 kilogram: 221 euro
  • 1.651 tot 1.750 kilogram: 242 euro

Kwartaaltarieven wegenbelasting personenauto DIESEL (Noord-Holland*)

  • 851 tot 950 kilogram: 190 euro
  • 951 tot 1.050 kilogram: 224 euro
  • 1.051 tot 1.150 kilogram: 258 euro
  • 1.151 tot 1.250 kilogram: 292 euro
  • 1.251 tot 1.350 kilogram: 326 euro
  • 1.351 tot 1.450 kilogram: 360 euro
  • 1.451 tot 1.550 kilogram: 394 euro
  • 1.551 tot 1.650 kilogram: 428 euro
  • 1.651 tot 1.750 kilogram: 462 euro

*Tarieven berekend op basis van wegenbelastingtarief van Noord-Holland. Per provincie valt het tarief iets hoger of lager uit. Dit verschil bedraagt slechts enkele euro’s.


 

Bron: Autorai

Fiftymore.nl. Hard op weg om Nederlands leukste online-magazine voor 50-plussers te worden!

Inspirerende artikelen, relevante informatie en entertainment wisselen elkaar af. Soms om je te informeren over zaken die voor je van belang zijn, soms om je simpelweg te laten zien hoeveel moois er nog te ontdekken valt. Veel leesplezier!