Soms ben niet tevreden over iets dat je gekocht hebt of over een dienst van een bedrijf. Dat kan zijn dat je telefoonrekening niet klopt of een vakantiereis was niet zoals je verwacht had. Of een automatische incasso is ten onrechte afgeschreven.
Dit zijn allemaal dingen waar we ooit wel eens mee te maken krijgen. Op dat moment kun je het beste schriftelijk bezwaar maken middels een klachtenbrief. Maar het is dan wel van belang dat je de brief goed opstelt.
Dit staat er in een klachtenbrief
Je moet uiteraard duidelijk aangeven wat de klacht is. Maar om je brief veel effectiever te maken is het ook goed om alvast te zeggen wat jij van de andere partij verwacht. Hoe wil jij dat ze het op gaan lossen. En ook alvast vermelden wat je gaat doen indien ze het niet op jouw voorstel ingaan. Dat kan zijn een klacht bij een consumentenorganisatie of zelfs een gang naar de rechter. Op deze manier hou je de regie bij jezelf en dwing je de tegenpartij te reageren op jouw oplossing.
Handige voorbeeldbrieven
Het opstellen van zo’n brief is natuurlijk geen dagelijks werk. Om je daarbij te helpen heeft Consuwijzer een hele serie voorbeeldbrieven opgesteld voor uiteenlopende onderwerpen. Klik hier voor de complete lijst met voorbeeldbrieven
Kopieer de voorbeeldtekst en plak deze in je brief of email. In deze voorbeeldbrieven hoef je dan alleen nog maar jouw klacht en persoonlijke informatie in te vullen en je hebt een perfect opgestelde klachtenbrief. Deze brief kun je dan printen of via de mail versturen.
Bron: consuwijzer.nl