Modellen die een kruisbestuiving vormen tussen een betaalbare hatchback en een compacte SUV, zijn razend populair, zeker bij de wat ouderen kopers. De ANWB voelde onlangs 11 van deze zogenaamde kleine crossovers aan de tand.
Een crossover is in feite een vruchtbare kruisbestuiving tussen een vijfdeurs hatchback en een SUV. Je profiteert van het ruimteaanbod en de hoge instap van een semi-terreinwagen en krijgt daar de prettige rijeigenschappen van een reguliere gezinsauto bij. Ze zijn er in allerlei prijsklassen. De ANWB pakt de crossovers beet die zijn gebaseerd op compacte hatchbacks.
Denk bijvoorbeeld aan de Seat Arona, die is gebaseerd op de Seat Ibiza. Of aan de Ford Fiesta Active, die is afgeleid van de gewone Fiesta. Dit soort crossovers zijn er vanaf pak ‘m beet 19 mille. Duurder kan ook (veel duurder zelfs), maar ze hanterden een bovengrens van € 24.000. Zo kunnen ze een zinvolle vergelijking maken en stuiten ze alsnog op meer dan vijftien verschillende modellen. Een aantal auto’s is al zolang op de markt dat ze aan vervanging toe zijn en sommige importeurs wilden daarom niet aan deze test meewerken. Maar niet getreurd: er blijven nog altijd 11 auto’s over die veel in ons land worden verkocht.
Twee groepen
Om de vergelijking zo eerlijk mogelijk te laten verlopen, hebben we de club testkandidaten in tweeën gesplitst. In het eerste groepje zitten 4 kleine crossovers van het eerste uur: de Peugeot 2008, Renault Captur, Suzuki Vitara en Mazda CX-3. De Franse auto’s worden als grondleggers van dit segment beschouwd.
Het is duidelijk dat álle merken een graantje willen meepikken in dit populaire deel van de markt. De tweede groep is daarom minstens zo interessant: die bestaat uit 7 auto’s die nog maar kort op de markt zijn. De allernieuwste is de Ford Fiesta Active. Verder hebben we het over de Citroën C3 Aircross, Hyundai Kona, Kia Stonic, Opel Crossland X, Seat Arona en Dacia Duster.
Zo is getest
De testers testen en beoordelen alle auto’s onder gelijke omstandigheden op weggedrag en besturing, veiligheid, brandstofverbruik, comfort, maandelijkse kosten en praktische bruikbaarheid. Een deel van de test vond plaats op de testbaan van de Rijksdienst voor het Wegverkeer in Lelystad. Daar is onder meer een ISO-gecertificeerde uitwijkproef (in de volksmond de ‘elandproef’) met alle testkandidaten gedaan. De proef is uitgevoerd bij droog en windstil weer, met een buitentemperatuur van 23 graden Celsius.
Voor een praktijkmeting van het brandstofverbruik werd een vaste route over een variëteit aan wegen (N-wegen, snelweg, stad- en dorpsverkeer). gereden. De subjectieve beoordelingen zijn gedaan door ervaren testredacteuren met een breed referentiekader, die een lijst van meer dan 100 beoordelingscriteria invulden.
Kilometerkosten
De Expert-afdeling van de ANWB berekende de maandelijkse kosten en de kilometerkostprijs van de auto’s, waarbij rekening is gehouden met onder meer onderhoud, brandstofverbruik, rente en afschrijving. Er is uitgegaan van een jaarkilometrage van 10.000 km en een gebruiksduur van 4 jaar. Voor het brandstofverbruik gebruiken onze rekenmeesters een formule die is ontwikkeld door TNO en Travelcard. Voor een indicatie van de brandstofprijs is uitgegaan van een gewogen gemiddelde over het afgelopen jaar.
…en de winnaars?
Uiteindelijk wezen we de Renault Captur en de Seat Arona aan als winnaars van hun afzonderlijke categoriëen. Renault is altijd al goed geweest in het bedenken van nieuwe koetswerkvariaties. Maar goed voorbeeld doet goed volgen en zo zag Renault zichzelf vorig jaar genoodzaakt de Captur flink bij te punten om de concurrentie het hoofd te kunnen blijven bieden. Sinds die facelift kun je op de Captur een (één) aanvullend rijhulpsysteem krijgen, maar hij verraadt zijn leeftijd doordat een automatische noodreminstallatie in het geheel niet verkrijgbaar is.
Waarin de auto onveranderd goed blijft, zijn z’n praktische gebruiksmogelijkheden. Het weggedrag is door de bank genomen in orde, maar tijdens onze uitwijkproef bleek de Captur in het grensgebied weinig verfijnd te reageren. Daarnaast is het brandstofverbruik aan de hoge kant. Zijn vanafprijs blijft netjes onder de 20 mille.
De Seat Arona is de enige testauto die standaard in een noodstopsysteem voorziet. Dus ook op de instapversie die net geen 20 mille kost! De binnenruimte is zowel voor- als achterin dik in orde en de 95 pk sterke instapmotor reageert levendig op de bewegingen van het gaspedaal, terwijl hij netjes met brandstof omspringt. De Arona is gebaseerd op de Seat Ibiza en profiteert daarom van diens uitstekende rij-eigenschappen. Het is een comfortabele auto met een precieze besturing.
De Arona ging als beste door onze uitwijkproef. De crossover is niet uit z’n spoor te krijgen en blijft ook in het grensbereik goed controleerbaar. Verder is de Seat – net als veel andere modellen uit dit groepje – leverbaar in contrasterende exterieurkleuren om de auto geheel naar je eigen smaak te kunnen aanpassen.
Bron: Anwb